Rekenmachine

Bij het invoeren van een waarde, kunt u in veel gevallen gebruik maken van de rekenmachine. Klik hiervoor op de knop met het icoon  naast het betreffende invoerveld. Er verschijnt een dialoogvenster zoals in Figuur 87.

Figuur 87 Rekenmachine

De rekenmachine werkt als een conventionele rekenmachine. Klik met de muis of de stylus op de gewenste cijfers of bewerkingen. De knop [sqrt] berekent de vierkantswortel. Voorts verwijdert u met de knop [CE] het geheugen en zet deze op nul. Verder kunt u met de knop ‘[’ het laatste cijfer op het scherm corrigeren (backspace).

De knop [%] wordt gebruikt voor het rekenen met percentages. Dit kan handig zijn voor het berekenen van een oppervlakte, zoals 30 procent van de buitenmuur is raam. Voorbeelden:

§ 25 * 30 % = 7.5

§ 25 + 10 % = 27.5

§ 25 – 10 % = 22.5

Klik tenslotte op de knop [Ok] om de uitkomst van de rekenmachine in het bijbehorende invoerveld te plaatsen en het dialoogvenster af te sluiten. Indien u op [Cancel] klikt, wordt het dialoogvenster afgesloten zonder dat de uitkomst wordt verwerkt.