Polygoon

Tekenschermen: P

Met de polygoon functie teken je ruimten die anders van vorm zijn ten opzichte van een ruimte met een vierkante of rechthoekige plattegrond. Hieronder wordt stapsgewijs uitgelegd hoe de functie gebruikt kan worden.

1.    Klik in de menubalk op de functie Polygoonin het deelvenster tekenen, of druk de toets P in;

2.    Klik op een locatie in de tekening. Dit kan een snappunt zijn van een ander object of een snappunt op het grid;

3.    Verplaats uw  cursor en klik op een volgend punt of vul op uw  toetsenbord (in het venster Lengte [mm] ; hoek[°]) de juiste lengte en eventueel juiste hoek in en druk op ENTER:

§ Houd eventueel SHIFT ingedrukt en ga op een rode lijn staan. De SHIFT functie geeft een kruis met hoeken van 15° weer waar je op kunt snappen. Houd uw  muis stil op deze rode lijn en vul op uw  toetsenbord de juiste lengte in meter in. Druk op ENTER.

§ Mocht je een verlenging van een bepaald punt willen, houd dan de muis op een punt stil. Er verschijnen X-, Y- en Z-assen waarop je kunt snappen.

§ Druk eventueel op BACKSPACE mocht de getrokken lijn onjuist zijn.

§ Druk eventueel op ESCAPE mocht je uit de functie willen. Bij minder dan drie gedefinieerde punten worden de getekende lijnen ongedaan gemaakt. Bij drie of meer gedefinieerde punten wordt de ruimte gemaakt op basis van de zojuist gedefinieerde punten. je kunt deze ruimte vervolgens verwijderen via Verwijderen.

4.    Herhaal naar wens stap 3 meerdere keren, afhankelijk van uw  gewenste vorm.

5.    Ben je klaar met tekenen, dan klik je nogmaals op het laatst getekende punt, of klik je nogmaals op het eerst getekende punt.

§ Door middel van Lijn tekenen, Ruimte splitsen, Ruimten samenvoegen, Duwen / trekken, Verplaatsen, Kopiëren,

Met deze functie kun je ruimten spiegelen.

1.    Klik in de menubalk op de functie Spiegelen in het deelvenster Geometrie bewerken.

2.    Ga met uw  muis op het object staan wat je wenst te spiegelen. Dit kunnen, afhankelijk van uw  selectiefunctie, ruimte(n).

3.    Er verschijnt een vlak met hierin een pijl. Hiermee kun je uw  spiegelvlak bepalen.

4.    Klik met de linker muisknop. Er verschijnt nu een gele pijl.

§ Voor het direct spiegelen direct tegen de geselecteerde ruimten aan druk je op Ctrl + linkermuisknop. In dit geval is de functie direcht gereed.

5.    Verplaats uw  muis willekeurig over het scherm.

6.    Wanneer je met uw  linkermuisknop klikt wordt de selectie gespiegeld naar de plaats waarop de selectie zich op dat moment bevindt.

 

Vanaf stap 5 kun je ook onderstaande stappen gebruiken:

5.    Voer het gewenste afstand van het spiegelvlak in (afstand [mm]) en druk op ENTER. De selectie zal gespiegeld worden op basis van de ingevoerde waarde.

§ Repareer vlak

en Verwijderen, kun je de gemaakte ruimte eventueel wijzigen.