Verplaatsen

<iframe width="864" height="486" src=" https://www.youtube.com/watch?v=d7bX27Yp01I&list=PLIVAmPlk3BPadaSQDS1tI542hB0RtGVfQ&index=12" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen>

Tekenschermen: M (Move)

Met deze functie kun je punten, lijnen, vlakken, ruimten, ramen, deuren, deelvlakken verplaatsen.

1.    Klik in de menubalk op de functie verplaats in het deelvenster Geometrie bewerken.

2.    Ga met uw  muis op het object staan wat je wenst te verplaatsen. Dit kunnen, afhankelijk van uw  selectiefunctie, punt(en), lijn(en), vlak(en), ruimte(n) of deelvlak(ken) zijn.

§ Voor het selecteren van een ruimte houd je CTRL ingedrukt en klik je de ruimte aan welke je wilt verplaatsen. https://www.youtube.com/embed/3tr8FJFxSG8?list=PLIVAmPlk3BPadaSQDS1tI542hB0RtGVfQ&rel=0&index=7

3.    Klik eenmaal met de linker muisknop op het object. Er verschijnen nu drie assen, welke gelijkwaardig zijn aan de X-, Y- en Z-as (resp. rood, groen, blauw).

§ Voor het verplaatsen van Ramen, deuren of deelvlakken verschijnen twee assen geprojecteerd in het vlak waarin het geselecteerde Raam, deur of deelvlak zich bevindt. Deze assen zijn de X-as en de Z-as (resp. rood, blauw).

4.    Verplaats uw  muis willekeurig over het scherm.

5.    Wanneer je met uw  linkermuisknop klikt wordt de verplaatsing geplaatst op de plaats waarop de muis zich op dat moment bevindt. Er kan gesnapt worden op een referentiepunt waar het object evenwijdig aan moet komen te liggen.

 

Vanaf stap 4 kun je ook onderstaande stappen gebruiken

4.    Houdt de Shift-toets ingedrukt en verplaats uw  muis over een van de assen. De handeling met het indrukken van de Shift-toets heft namelijk de vrije verplaatsing op.

5.    Voer het gewenste verschil in lengte (Afstand [mm]) in en druk op ENTER. De selectie zal geherpositioneerd worden op basis van de ingevoerde waarde.

§ Voor het verplaatsen van Ramen, deuren of deelwanden kun je bij afstand [mm] de waarde voor de X-as dan wel voor de Z-as opgeven op de volgende manier: 900;300.

§ In plaats van een waarde op te geven kan door middel van de verplaatsing van de muis het vlak ook verplaatst worden. je dient dan nogmaals eenmaal met uw  linker muisknop te klikken wanneer je met uw  muis de juiste verplaatsing heeft ingesteld. Er kan gesnapt worden op een referentiepunt waar het vlak evenwijdig aan moet komen te liggen.

In plaats van eenmaal te klikken in stap vier en zes, kun je ook de muisknop ingedrukt houden en tegelijkertijd de muis bewegen. Dit geeft je extra snelheid in het tekenen.