3.05.2 Marktanalyse

Met marktanalyses (vraaganalyses) kunt u inzicht krijgen in de markt. Voorziet u in de behoefte van de markt en voorziet u in de toekomst nog wel in de behoefte van de markt? Misschien moet u wel een grote transformatie ondergaan in een bepaalde buurt om uw marktpositie in de toekomst nog te handhaven.

U kunt analyses maken op de ontwikkeling van de doelgroepen in wijken waar u woningbezit hebt. Hiermee krijgt u meteen inzichtelijk waar u moet investeren om in de toekomst uw doelgroepen nog te kunnen huisvesten. Tevens kunt u de marktpotentie uitzetten tegen uw productsterkte (uitgedrukt in meetbare verhuurindicatoren als mutatie-, reactie- en acceptatiegraad) en kijken hoe uw woningvoorraad hier ‘scoort’.

Overige analyses van de markt zijn mogelijk op de thema’s demografie en leefbaarheid. Door te analyseren hoe de demografie zich verhoudt op de locatie van uw woning(en) is het mogelijk een vraaganalyse op te stellen: welke doelgroepen kan ik in een bepaalde wijk het beste bedienen met welke type woningen? En wat is de ontwikkeling van de leefbaarheid in een buurt? Is er een neerwaartse trend en moet er ingegrepen worden of doen uw buurten het goed op de Leefbaarometer van VROM?